Att Cyberpunk 2077 skulle vara ett krävande spel det vet vi redan, men att inte ens RTX 3090 klarar av det gör en skeptisk.
Nu har Nvidia presenterat lite prestandasiffror för Cyberpunk 2077 och detta då med deras flaggskeppskort RTX 3090. Man skruvade upp upplösningen till 4K UHD och självklart grafikinställningarna på ”Ultra” och med ray tracing igång.
När allt detta är igång får RTX 3090 verkligen svettas, med DLSS avstängt så hamnar man på precis över 22 FPS, krävande spel eller inte bra optimerat får vi se om några månader. Men när DLSS är igång så ökade antal bildrutor (FPS) med över 160 procent och gick då från 22 till 57,8 FPS, inte ens RTX 3090 klarar av att komma upp i 60 FPS vilket överraskar.
Sitter man på ett RTX 3080 kommer man upp i 51,8 FPS vilket inte är stor skillnad på 3090, sitter man förra generationens RTX 2080 Ti så ligger FPS på endast 38,2.
Kort och gott kan vi säga att spela i 4K om man är kräsen när det gäller hög FPS är inget alternativ i nuläget, inte ens med det mest kraftfulla kortet på marknaden.
Vill man få upp sin FPS till närmare 100 så får man skruva ner grafiken till 1920 x 1080 med grafikinställningarna på ”Ultra” och då med RTX 3090 får man 96,6 FPS.
Deep Learning Super Sampling (DLSS) är kort och gott ett måste för att kunna skruva upp sin FPS i spelet och det är kanske tur att vi funktionen i nuläget.
Det jag tänker på nu är hur Cyberpunk 2077 ser ut på konsol med tanke på att på PC är kraven skyhöga för att ens nå över 60 FPS, tycker nästan lite synd om konsolspelarna och speciellt dom på PS4 och Xbox One då grafiken måste se rent av katastrofal ut.