Lyxvarumärket Hermès, mest känt för sina ikoniska väskor och accessoarer, tar nu ett kliv närmare teknikvärlden med lanseringen av sina första egna hörlurar.
Bakom satsningen står märkets kreativa specialavdelning Hermès Atelier Horizons, som under över två års tid utvecklat dessa exklusiva ljudprodukter.
En designikon i hörlursformat
De nya hörlurarna är mer än bara teknik – de är ett designobjekt. Inspirationen är hämtad från Hermès berömda Kelly-väska, vilket märks tydligt i formspråket. Hörlurarna finns i flera olika färgalternativ och bär tydligt varumärkets DNA i både materialval och estetik.
Tekniken i skymundan – designen i fokus
Detaljer kring den tekniska specifikationen är än så länge knapphändiga. Det kan dock vara medvetet – målgruppen för dessa hörlurar är troligen mer intresserad av design, hantverk och exklusivitet än av ljudtekniska specifikationer.
Ett pris som sticker ut
Med ett riktpris på 15 000 dollar positionerar sig Hermès-hörlurarna som ett rent lyxsegment, snarare än ett alternativ till dagens ledande konsumentmärken. Det är inte produkten för massmarknaden – och det är sannolikt heller inte tanken.
En nischad satsning för en exklusiv målgrupp
Hermès har tidigare samarbetat med teknikvärlden, bland annat genom specialutgåvor av Apple Watch och Bang & Olufsen-hörlurar. Men detta är första gången varumärket utvecklar en helt egen ljudprodukt. Det signalerar en nyfikenhet på teknikens möjligheter – men alltid med lyxen i första rummet.