Rockstar Games verkar ha stora planer för framtiden när Grand Theft Auto VI lanseras senare i år.
Spelet förväntas inte bara bli den största spelsläppet på länge, utan också markera en övergång för GTA-serien från ett traditionellt actionspel till en fullfjädrad plattform för användargenererat innehåll.
Enligt en omfattande rapport från Digiday har Rockstar haft samtal med utvecklare från Roblox, Fortnite och erfarna GTA Online-skapare. Målet? Att möjliggöra skapandet av anpassade upplevelser i spelet genom att ge spelare mer kontroll över miljöer, assets och spelsystem.
Framtiden för GTA Online – ett metaverse i utveckling
Ambitionen verkar vara att omvandla GTA Online till en mer öppen plattform, där användare kan skapa unika spelupplevelser snarare än att bara följa en förbestämd struktur. Likheterna med hur Fortnite och Roblox fungerar är tydliga – båda dessa spel har byggt framgång på att låta spelare skapa eget innehåll inom sina ekosystem.
Exakt hur Rockstar tänker implementera detta i GTA 6 är ännu oklart, men enligt rapporten har samtalen med innehållsskapare och plattformsutvecklare varit omfattande. Möjligheterna sträcker sig från att låta spelare modifiera spelets värld till att integrera varumärken och sponsorer i spelets sandlåda.
FiveM och Rockstars syn på användarskapat innehåll
En titt på det nuvarande GTA 5-ekosystemet ger en fingervisning om vart Rockstar är på väg. Trots att spelet lanserades för 14 år sedan är det fortfarande ett av de mest populära spelen på Twitch – mycket tack vare FiveM, en populär modifikation som låter spelare skapa och driva sina egna multiplayer-servrar.
Rockstar gick från att förbjuda FiveM-skapare 2015 till att faktiskt förvärva deras företag 2023. Detta ses av många som ett tydligt tecken på att Rockstar ser potentialen i användargenererat innehåll.
Pete Basgen, global gaming- och esportsexpert på WPP-byrån Wavemaker, menar att Rockstars långsiktiga plan är att bygga upp ett metaversalt ekosystem med en ekonomi för UGC (user-generated content). Han påpekar att GTA har en naturlig plats för spelare som vuxit ur Roblox och Minecraft men fortfarande vill ha kreativa friheter.
Vad innebär detta för spelare och skapare?
Även om Rockstar ännu inte har kommenterat uppgifterna officiellt, tyder mycket på att GTA 6 kommer att bli en spelvärld där användargenererat innehåll får en större roll än någonsin tidigare. Frågan är hur ekonomin kring detta kommer att fungera – kommer skapare kunna tjäna pengar på sina kreationer, precis som i Fortnite och Roblox?
Om Rockstar lyckas skapa ett system där spelare kan tjäna på sitt innehåll kan detta förändra hela spelindustrin. Med den massiva spelarbas som GTA redan har kan ett sådant ekosystem snabbt växa till en av de mest lukrativa plattformarna inom gaming.
Med GTA 6 ser Rockstar ut att gå i samma riktning som andra framgångsrika metaverse-plattformar. Genom att låta spelare och innehållsskapare få större frihet att skapa sina egna upplevelser kan spelet utvecklas långt bortom vad tidigare GTA-titlar har erbjudit.
Exakt hur detta kommer att fungera återstår att se, men om Rockstar väljer att fullt ut satsa på en öppen plattform kan GTA 6 bli en av de mest inflytelserika spelsläppen på flera år.