Bloober Team har avslöjat mer om sitt kommande skräckspel Cronos: The New Dawn, och mycket tyder på att de hämtat inspiration från klassiker som Resident Evil och framför allt Dead Space.
I den senaste gameplay-trailern märks flera element som påminner om dessa spel, samtidigt som Bloober Team tillför en egen skräckvinkel.
Fiender som smälter samman i Cronos: The New Dawn
I Dead Space gällde regeln att skjuta av lemmar för att besegra de skräckinjagande fienderna. I Cronos: The New Dawn är hotet ett annat – här gäller det att förhindra fienderna från att slå sig samman. Slås två varelser ihop, förvandlas de till ännu mer kraftfulla och farliga versioner.
Detta ”sammanfogningssystem” verkar vara den tidigare hemliga spelmekanik som utvecklarna har antytt, och det ser ut att bli en central del i spelets stridssystem.
Bekanta skräckfigurer i ny tappning
Bland spelets fiender återfinns klassiska figurer som den humanoida varelsen med groteskt förstorad arm – en design som känns igen från många andra spel inom genren. Den här typen av fiende attackerar aggressivt och använder sin massiva arm för att slå i marken med förödande kraft.
Lansering 2025 till konsol och PC
Cronos: The New Dawn släpps senare under 2025 och kommer att finnas tillgängligt för Playstation 5, Xbox Series X/S samt PC. Spelet har redan väckt stor uppmärksamhet i kommentarsfält och forum där spelare uttrycker sin förväntan på vad som kan bli Bloober Teams stora skräckcomeback.
Om studion lyckas leverera en fullfjädrad upplevelse i nivå med sina inspirationskällor återstår att se – men mycket talar för att Cronos: The New Dawn har potential att bli en ny favorit bland skräckfantaster.