Blizzard har hamnat i blåsväder sedan dom valde att bannlysa en Hearthstone spelare efter Honkong-protester, nu ber företaget om ursäkt på ett konstigt sätt.
Om man följer det som händer inte spelindustrin och ännu mer vad som händer hos Blizzard så har det nog varit svårt att missa hur Blizzard valt att bannlysta Hearthstone-spelaren Blitzchung som efter att ha vunnit en stor turnering valde att uttrycka sitt stöd för Hongkong-protesterna som Kina mer eller mindre förbjuder helt.
Blizzard valde då att både banna spelare men även ta prispengarna ifrån honom samt att kommentatorerna till turneringen också blev bannlysta av Blizzard.
Men, på årets Blizzcon 2019 så valde Blizzard att börja hela detta event genom att be om ursäkt för det som har hängt och att dom agerade för snabbt både med straff men att dom även tog för lång tid på sig att ”prata öppet” och faktiskt förklara varför och vad framtida åtgärder ska bli.
Följer man detta på internet nu så har denna ursäkten kanske inte tagits emot riktigt som Blizzard hade hoppats på, jag kan själv heller inte se detta som er ursäkt utan mer som en förklaring på varför dom gjorde det samt hur dom ska ”bättra sig” i framtiden. Det som jag kunnat läsa är att kommentatorerna fortfarande är bannlysta från att kommentera några Hearthstone turneringar samt att Blitzchung inte har fått en ursäkt från Blizzard personligen.
”Blizzard had the opportunity to bring the world together in a tough Hearthstone esports moment about a month ago, and we did not. We moved too quickly in our decision making, and then, to make matters worse, we were too slow to talk with all of you. When I think about what I’m most unhappy about, it’s really two things: The first is we didn’t live up to the high standards that we really set for ourselves, and the second is we failed in our purpose, and for that, I am sorry, and I accept accountability.
So what exactly is our purpose? BlizzCon is demonstrating it even as we speak: We aspire to bring the world together in epic entertainment, and I truly believe in the positive power of video games. When we get it right, we create a common ground where the community comes together to compete, connect, and play irrespective of the things that divide us. As an example, BlizzCon has people from 59 countries all around the show here at the show today. That is amazing! And that is the positive power of video games: to transcend divisions that surround us in so many of our places today.
We will do better going forward, but our actions are going to matter more than any of these words. As you walk around this weekend, I hope it’s clear how committed we are to everyone’s right to express themselves in all kinds of ways, in all kinds of places. I’ve actually seen and heard many of you expressing yourself this morning! You use your vacation and your family time to be here in Anaheim with us, and we are so grateful that you’re here this weekend.”