15 juli, 2025

Belkin lägger ner stödet för WeMo – detta bör du veta

Belkin har nu officiellt bekräftat att deras smarta hem-serie WeMo kommer att förlora stöd för molntjänster och appfunktionalitet.

Detta innebär att flertalet produkter inom serien snart inte längre kan användas på det sätt många vant sig vid.

WeMo tappar molnfunktioner och appstöd

Efter den 31 januari 2026 kommer huvuddelen av Belkins WeMo-produkter inte längre kunna kommunicera via företagets molntjänster. Detta inkluderar bland annat:

  • Röststyrning via smarta assistenter
  • Styrning via den dedikerade WeMo-appen

Det är alltså en stor förändring som kommer påverka användningen för tusentals hushåll världen över.

HomeKit kan rädda vissa WeMo-produkter

Alla WeMo-enheter blir dock inte helt oanvändbara. Enligt Belkin kommer vissa produkter att fortsätta fungera via Apple HomeKit, förutsatt att de konfigureras om i god tid innan stödet försvinner.

Det här är dock inte en automatisk övergång – användare måste själva se till att ställa om sina enheter före deadline.

Möjlighet till ersättning för vissa kunder

För användare som fortfarande har garanti kvar på sina WeMo-produkter efter nedsläckningen kan det finnas en viss kompensation att hämta. Belkin uppger att en del av inköpspriset kan komma att ersättas beroende på produkt och inköpsdatum.

Detta gäller dock bara produkter som omfattas av garanti efter den 31 januari 2026.

Vad gör du med WeMo-produkter utan HomeKit-stöd?

För de enheter som inte har stöd för HomeKit – eller om du som användare inte har möjlighet att använda HomeKit – är rekommendationen tydlig:

Belkin uppmanar alla användare att återvinna produkterna ansvarsfullt via auktoriserade elektronikåtervinningscentraler.

Att bara kasta dem i soporna är inte bara skadligt för miljön utan kan även bryta mot lokala regler kring elektronikavfall.

Related Articles

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!

Fler nyheter