Atomic Heart 2 är officiellt utannonserat av utvecklaren Mundfish, och spelet ser ut att ta det retrofuturistiska universumet till nya höjder – bokstavligt talat.
Två år efter originalspelets lansering är en uppföljare nu på gång, och enligt den första trailern bjuds spelarna på både nya miljöer och ett mer vertikalt gameplay.
Vertikal action och global skala i fokus
Enligt informationen på spelets officiella sida hos Steam kommer Atomic Heart 2 att bjuda på en levande spelvärld där handlingen spelar en central roll. Mundfish beskriver det som ett actionäventyr med rollspelselement där spelaren har stor frihet att forma sin upplevelse. Denna gång flyttas fokus från det lokala till ett globalt perspektiv, vilket antyder ett mer omfattande narrativ och en större värld att utforska.
Trailern avslöjar flera nyheter, däribland möjligheten att klättra på byggnader och färdas i de svävande skeppen som introducerades i första spelet.
Det ger en hint om ett mer dynamiskt rörelsesystem och större variation i hur spelvärlden upplevs.
Släppdatum saknas – men spelet kommer till flera plattformar
Mundfish har ännu inte avslöjat något exakt lanseringsdatum, men bekräftar att Atomic Heart 2 är under utveckling för både PC och konsoler. Bilder och videomaterial som publicerats visar upp en fortsatt unik visuell stil, med influenser från sovjetisk retrofuturism och science fiction.
Det är fortfarande oklart hur väl uppföljaren kommer stå sig mot originalet, som fick en blandad kritik vid lansering – hyllningar för estetik och idéer men viss kritik mot teknisk implementation.