Vi har testat The Division beta och vad tycker vi egentligen, har det varit värt väntan.
The Division Beta som fick en dags försprång på Xbox One var kanske inte särskilt mycket och ärligt talat rätt löjligt, men det var även den dagen som vi hade mest tid för att testa spelet och visst var intresset stort för The Division.
Ubisoft och Massive Entertainment var duktiga på att släppa flertalet trailers och genomgångar på hur The Division är tänkt att spelas samt några av dom grundliga funktionerna, det är även något som tydligt förklaras i spelet i början så man har koll på allt man kan och ska göra för att lyckas.
När det kommer till att lära sig XP-systemet och hur det även gäller att bygga upp sin ”bas” så är detta väldigt lätt att förstå och något som genast gör det möjligt att sätta upp delmål under spelets gång. Det finns ett levelsystem där olika delar av New York är låsta fram tills dess att man nått en viss level.
Precis som väntat så är grafiken helt fantastisk och man utvecklarna har lyckats att gå in på detalj när det gäller att springa runt i New York fast kanske inte som man hade väntat sig utan mer ödet och där fiender kan gömma sig runt hörnet.
Det är kallt, mörkt och helt enkelt en stad i väldigt dåligt skick med människor som är rädda för minsta lilla eller fiender som gör allt för döda en och plundra en på vapen och liknande.
Men fastän ljud och grafik är bra så finns det ett och annat som saknas såsom material och hur detta spelet kommer att bli som endgame, detta är som sagt en beta och vi får bara spela igenom första uppdraget för att få oss en känsla av spelet.
Dark Zone är multiplayer område som även det känns lite ostabilt där spelarna själva på denna spelplan bestämmer om man ska ”skona” eller döda en annan spelare och väljer man att döda så får man en ”wanted” flagga på sig där alla i slutändan jagar en. Det finns mindre sidouppdrag som framför allt innebär att döda högre uppsatta spelare med olika taktiker men vi hoppas att Dark Zone är något som utvecklarna kommer satsa mer på gällande material mer variation.
Potential finns för The Division men det jag är mest rädd för är att man missar endgame helt denna gången och att spelarna snabbt kommer att tröttna på det och i slutändan blir det glömt. Fastän betan var såpass kort och oftast handlade att ta sig från en plats till en annan med långa vägar att springa och sidouppdrag påvägen så gäller det nog att vi får se mer variation samt att Dark Zone inte blir så enformigt och instängt som är rena motsatsen till multiplayer.
Än så länge ser det positivt ut och väntan ser ut att ha varit värd, låt oss bara inte bli besvikna när fullversionen släpps den 8 mars.