22 december, 2024

Artikel: 2015 – ännu ett rekordår för e-handeln i Sverige

Organisationen DIBS genomför årligen undersökningar om Svenskarnas handelsvanor online som de publicerar i en omfattande rapport som går att läsa här.

När man sammanställde undersökningen från 2015 så fanns det ett flertal intressanta aspekter att ta vara på. Först och främst, vi svenskar älskar att shoppa online. Sedan man började mäta 2012 så har den svenska e-handeln ökat med närmare 20 miljarder kronor, bara mellan de två senaste åren har ökningen varit 12%. I faktiska belopp innebär det att vi under förra året uppskattades spendera 90,5 miljarder kronor genom onlineköp.

Svensk E-handel 1

När man vidare dyker ner i statistiken uppenbarar sig ett intressant fenomen. Det är kategorin Resor & Tjänster som står för den absolut största delen av köpen. Tack vare bland annat enkelheten att kunna jämföra till exempel flygresor och boka dem med en gång, så står denna kategorin för 51% av alla köp som görs online.

Den näst största kategorin, faktiska varor, står för 34% av alla inköp som gjordes under 2015. Här har till exempel Mister-Auto, som kan erbjuda kunderna att hitta varor billigare online än i fysiska butiker, kunnat dra nytta av Svenskarnas köpvanor.

Svensk E-handel 2

Sista kategorin Övrigt & Media, står för de resterande 15%. I denna kategori räknar man bland annat in streamingtjänster så som Spotify .

En annan slutsats som kan dras från undersökningen är att shoppandet i mobilen alltjämt fortsätter att öka. Något som egentligen inte bör komma som en chock om man bland annat tittar på vår egen undersökning bland vår läsarkrets. Enligt den hade över två tredjedelar av er läsare haft mer än 4 mobiler, och många hade en bytesfrekvens på två år. Mobilerna blir med andra ord viktigare och viktigare i vår vardag.

Svensk E-handel 3

En sista intressant faktabit från undersökningen om Svenskarnas e-handelsvanor handlar om vilka faktorer som står bakom besluten att faktiskt köpa online. Det är framförallt känslan av att spara tid, och pengar som agerar beslutsfattande. Men även enkelheten till jämförelser mellan olika alternativ har en relativt stor del i avgörandet. Intressant är att notera att anledningarna är densamma mellan könen.

Related Articles

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Fler nyheter