Första rebooten av Tomb Raider från Crystal Dynamics blev en succé och även jag gillade det starkt, äntligen en värdig konkurrent till Uncharted och att det även är Lara Croft som är tillbaka och utan sina dubbla pistoler och u-ringade linnen.

Lara Croft är tillbaka och som vanligt är hon ute efter skatter som ingen annan har hittat fram tills nu, skillnaden är att denna gången är det inte en skatt i sig utan det är mer en medaljong som har kraft som har möjligheten att göra en odödlig helt enkelt och detta vill Lara hitta för att hjälpa sjuka och behövande på vår jord, men hon är inte ensam om detta. Vi vill inte avslöja allt för mycket om kampanjen då detta är något som ni själva vill uppleva och tro oss, ni vill det.

Men den frågan som många ställer sig är hur stor skillnad detta spelet är mot Tomb Raider som var rebooten 2013 och grafikmässigt så är det minst lika snyggt och det märks att utvecklarna fått lite mer kraft att jobba med denna gången och då även lyft fram mycket detaljer i grafiken samt miljöerna.

riseofthe-tombraider-1

Känslan att ta sig an detta äventyr med Lara är minst lika spännande som för två år sedan men denna gången har man lyckats trycka in betydligt mycket mer action och detta inte enbart genom att man ska glida ner för berg eller klättra upp för bergen utan denna gången jagas man även av helikoptrar, båtar, snölaviner och mycket mer där Crystal Dynamics ännu en gång har lyckats få till dessa scener som ur en film om inte bättre, både med grafik, kamera vinklar och ljud får man känslan som man bara vill upprepa om och om igen.

När man tror att det är värsta dagens i Lara’s liv blir det oftast bara värre och ibland går det så långt som att även nära och kära vänder ryggen, allt för att denna medaljongen ska hittas, men precis som i tidigare äventyr med Tomb Raider så ligger Lara ett steg före och gör tyvärr de mesta av grovjobbet.

Precis som i Tomb Raider (2013) så måste man samla in material och liknande men skillnaden denna gången är att kartorna man spelar på är betydligt större som kan innehålla olika grottor m.m. där man kan hitta många hemligheter som kan skapa eller avsluta tidigare äventyr. Man kan säga att det delvis är en öppen värld som man kan röra sig fritt på men det finns fortfarande begränsningar i början eftersom man måste lära och hitta nya verktyg samt vapen för att ta sig igenom olika grottor, byggnader m.m.

Det problemet och som förstör en hel del är att manuset samt röstskådespelarna inte har någon större känsla i det som sägs i spelet utan känns som att allting har stressats fram, svårt att få samma känsla och kvalitet på dialogerna samt rösterna som hos Uncharted eller The Last of Us. Det är något som vi hoppas på att Crystal Dynamics kommer jobba på betydligt mer i framtida spel.

riseofthe-tombraider-2

Men grafiken och alla miljöer som spelet utspelar sig på, allt från snötäckta berg till öken är utan tvekan bland det bättre vi har sett i år och när det kommer till buggar är det inte mycket att klaga på, kamera vinkeln ställde till de nån gång bara vad vi kan minnas allt kunde vi vi inte hålla oss borta från att njuta av dom olika utsikterna och solnedgångarna i spelet. Detaljer som vi bara blev helt till oss var hur Lara beter sig när hon t.ex är i en snöstorm och fryser mer än nånsin, när hon närmar sig en eldbrasa så visar hon hur hon vill värma sig och genast känner sig mer bekväm och det är bara några exempel på hur Lara visar olika reaktioner och känslor under hela spelets gång.

riseofthe-tombraider-3

Det är inte ofta vi får ta del av äventyrsspel som Tomb Raider och när vi väl får se så njuter vi till fullo med att lösa alla pussel och all action som förekommer i spelet. Pusslen som följer med denna gången är kanske egentligen inga pussel utan olika steg man måste ta sig igenom för att tillslut nå målet, det gäller i alla fall att tänka till lite och hitta den rätta vägen, precis som vi gillar det.

Rise of the Tomb Raider är ett spel som man bara måste spela om man har påbörjat rebooten, det finns nog inte många som INTE gillade Tomb Raider från 2013 och detta kommer inte vara en besvikelse kan vi lova.

Men när Tomb Raider kom så var det mycket nytänk och som vi gillade, denna gången har man känns det som egentligen bara förlängt detta och fixat till grafiken. Det finns inte mycket nytt i spelet förutom då förstås en story samt lite större ytor att röra sig på.

Bättre-stämpel är det värt och vi hoppas verkligen på att få se mer av Tomb Raider, lite besvikna blev vi då vi även denna gången inte fick se Lara’s dubbla pistoler som mer eller mindre är de som kännetecknar henne.

Vi vill se mer av Lara Croft och att äventyret fortsätter som det har gjort hittills.

Tidigare artikelRed Dead Redemption 2 släpps 2017
Nästa artikelNintendo visar upp NX ikväll